BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, October 30, 2011

...Mia Amanie Dh 10bln (^_*)...

wow weee dh 10bln la ank mama ni, sekejap je mase berlalu..skang dh mcm2 akal die nk kenekan mama n papa..tp paling mama suke mia amanie suke sgt kiss kiss mama hikhikhik sweet sgt..smpai papa jeles..

semlm tgh tgk movie kt umh aje hehehe kitorg mkn la maruku..dak kecik ni mama bg la die main2 ngn menan2..papa lak suap2 mama kacang, mama kunyah2 suap la skit kt bdk kecik omel2 manja2 ni..pastu tanpa mama sedar die amik 1 maruku ngn papa try bgn smbil pegang kt bahu mama smbil senyum2 ngn tgn hulur2..mama biarkan je smbil nk cium mia amanie..skali ank mama ni berusaha keras nk suapkan mama maruku..adoi menitis air mata mama..sweet sgt2..ank mama dh besar n pandai hehehe...papa jeles n sruh suap papa gak hahaha..
bahagia sgt mama rase..syukur alhamdulillah Allah kurniakan mama sebuah keluarga yg bahagia...mama syg sgt mia n papa muah muah muahhhhh...

nnti mama tepek pic mia 10 n 9 bln ek hehehe

Thursday, September 8, 2011

...Mia Amanie Demam Campak...

huhuhu patut la 6hb aritu suhu bdn mia tinggi smpai 38.6, trus mama n papa bwk mia g klinik..smpai klinik doc ckp xde ape2 cume selalu basahkan kepala n bdn mia ngn air utk kurangkan suhu..

7hb sept mama EL sbb cian sgt tgk mia merengek aje, mama xleh jauh or hilang dr pandangan mia, kompom mia akan nangis2 cr mama..mama xkisah bos nk mrh or ape sbb ank mama lg penting..

8hb sept, mama masuk ofis, tp ati mama sentiasa tertanya2 keadaan ank mama kt umh BS, blk keje semlm mama tgk muka n kepala mia byk sgt ruam, papa ckp sbb mama salah mkn tom yam sea food, tp mama ckp b4 ni mama mkn ok je mia huhuhu
around kul 1 pg mama duk perati je ruam mia tup2 ati mama terdetik ni bkn ruam tp cmpak, trus mama col tok pepagi buta tu sbb risau..now kompom la ank mama kne cmpak huhuhu

arini mama cr info psl campak..grrrr takut gak bile bace huhuhu

Sumber : http://ida-adri.blogspot.com

Campak – penyakit biasa tapi bawa kesan sampingan

CAMPAK ialah sejenis penyakit yang mudah menyerang kanak-kanak kecil. Penyakit ini disebabkan oleh sejenis virus dan mudah berjangkit kepada kanak-kanak kecil bawah umur "lO tahun.
Penyakit ini boleh berjangkit apabila seseorang itu terdedah kepada pengidap campak. Penyakit ini merebak akibat keluaran virus melalui udara apabila pesakit bercakap, batuk bersin ataupun berludah.
Sungguhpun campak dianggap biasa ianya boleh mendatangkan komplikasi, terutamanya sekiranya kanak-kanak itu lemah dan taraf pemakanannya juga berku rangan.
Peringkat di mana penyakit ini mudah berjangkit ialah ketika sebelum ruam campak keluar yakni di antara "lO hingga 14hari.
Kadar teruk penyakit ini berbeza dari seorang ke seorang berdasarkan taraf pemakanan dan kesihatan seseorang.
Kadangkala penyakit ini ringan — kanak-kanak itu demam sedikit sahaja diikuti dengan tumbuh ruam-ruam merah dan tidak beberapa hari kemudian sembuh dengan sendiri. Kebanyakan kanak-kanak menunjukkan tanda-tanda seperti berikut.
Tanda-tanda awal penyakit pada bayi; biasanya bayi didapati demam meragam, letih lesu disertai dengan selsema, batuk, mata berair dan merah.
Lagi satu tanda awal demam campak ialah terdapatnya bintik-bintik putih yang dikelilingi warna merah di bahagian dalam mulut kanak-kanak.
Pada peringkat awal suhu badan kanak-kanak tinggi, batuk teruk dan kadangkala kanak-kanak ini juga mengalami cirit-birit, muntah ataupun susah kencing. Jika suhu badan terlalu tinggi, ini akan disertai oleh demam sawan.
Pada hari keempat demam mula turun dan kira-kira pada hari kelima ruam mula timbul dari kepala menurun ketangan, badan dan kaki.
Enam atau tujuh hari selepas ruam campak keluar barulah ruam campak yang halus dan bertompok-tompok merah mula menghilang.
Jika keadaan kesihatan anak kurang memuaskan dan anak itu pula kurang zat makanan dan kurang daya tahan penyakit campak itu lebih teruk dan ruam campak akan mening-galkan bekas-bekas hitam.Pada ketika ini juga keadaan batuk yang teruk dan kadangkala anak sesak atau susah bernafas.

Komplikasi sampingan

Biasanya sekiranya keadaan kesihatan kanak-kanak baik, kuat daya tahan dan taraf pemakanan baik,' campak akan mudah sembuh. Sebaliknya, sekiranya taraf kesihatan dan pemakanan rendah anak yang diserang campak itu mudah diserang komplikasi sampingan seperti jangkitan telinga, jangkitan paru-paru, jangkitan otak dan lain-lain, maka lambatlah mereka sembuh.
Jangkitan telinga biasanya berlaku dalam hari kelima dan keenam di mana kadangkala sakit itu disertai dengan keluar nanah.
Jangkitan saluran pernafasan dan paru-paru biasanya boleh dikesan apabila batuk bertambah teruk dan kadar pernafasan dan kadar nadi tinggi dan juga suhu badan naik semula. Kalau kanak-kanak ini dirawati segera ini akan mengambil masa selama lebih kurang tujuh hingga 10 hari untuk sembuh.
Tetapi kalau anak ini tidak menerima rawatan seperti ubat antibiotik, keadaan boleh bertambah teruk dan boleh membawa maut. Maut boleh berlaku tiga atau empat hari selepas jangkitan paru-paru dan jangkitan paru-paru ini boleh berlaku selepas ruam campak hilang.
Biasanya ibu-ibu tidak tahu bahawa jangkitan paru-paru ini boleh berlaku akibat dari penyakit campak. Satu lagi komptikasi yang boleh timbul akibat penyakit campak ialah seminggu atau dua selepas campak sembuh tiba-tiba si pesakit menunjukkan tanda-tanda sistem urat sarafnya terganggu.
Rawatan boleh menyembuhkan kanak-kanak itu dari komplikasi tersebut tetapi kadangkala terjadi juga kecemasan di mana kanak-kanak itu tidak sedarkan diri buat beberapa minggu atau kadangkala mengakibatkan lumpuh.
Bagaimanapun 60 hingga 70 peratus dari kanak-kanak yang diserang campak sembuh sementara 10 .peratus lagi diserang komplikasi di samping demam campak.

Peringatan Kepada Ibu-ibu:

* Jangan pandang ringan akan demam campak. Sebaik saja dapat di-kesan tanda-tanda penyakit campak akan menyerang, bawa anak berjumpa doktor.
* Bagi anak-anak yang sedang demam campak berikan dia minum air banyak-banyak supaya demam cepat turun dan air serta zat besi yang hilang akibat muntah dan cirit-birit mendapat gantian.
* Pastikan suhu badan turun dengan mendemah badan anak dengan airsejuk. Pakaikan dia pakaian tipis.
* Asingkan kanak-kanak ini dari anak-anak yang lain.
* Sekiranya anak batuk teruk atau susah bernafas, bawa cepat ke hospital untuk dirawat.
* Biasanya doktor akan memberi ubat antibiotik bukan semata-mata untuk merawat penyakit tetapi juga untuk mengelakkan dari komplikasi atau jangkitan sampingan yang mungkin menyerang.
* Tidak ada ubat tertentu untuk menyembuhkan penyakit ini.
* Beri makanan yang berzat kepada anak-anak untuk meninggikan taraf makanan dan kesihatan anak.

Pencegahan

Pada masa sekarang telah terdapat vaksin, sejenis pelalian untuk mencegah penyakit campak. Pelalian ini diberikan kepada kanak-kanak dari usia sembilan bulan hingga dua tahun. Kanak-kanak bawah enam tahun juga boleh diberi pelalian ini. Pelalian ini boleh didapati.dari semua klinik dan pusat kesihatan untuk mencegah campak dan mengelakkan dari komplikasi-komplikasinya.

Sunday, July 3, 2011

...Perkembangan bayi pada usia 6 bulan...

Menjelajahi dengan menggunakan tangan
Apabila bayi anda berusia kira-kira enam bulan (kadangkala lebih lambat dari ini), kemahiran mengawal gerak tangan bagi bayi anda telah berkembang secukupnya untuk membolehkan dia menarik objek kepadanya. Apabila bayi anda sudah pandai meragut alat mainan, dia akan mula mengasahkan kemahiran memindahkan alat mainan dari satu tangan ke tangan yang lain secara berulang-ulang kali. Juga, bayi anda akan mendapati bahawa melepas dan menjatuhkan sesuatu objek sama seronok dengan mengutipnya kembali. Apabila bayi anda memahami konsep sebab dan akibat, dunia bayi anda menjadi lebih menarik baginya… dan dunia anda akan menjadi semakin semak dan tidak teratur.

mia dh pandai amik flash card dr papa n buang, gilir2 1buang kanan n 1buang kiri secara gilir2 smpai abis a-z hehehe

Fasih dengan tangan kiri (kidal) atau kanan?
Masih terlalu awal untuk mengatakan sama ada bayi anda akan lebih gemar menggunakan tangan kanan atau kiri (kidal). Pada tahap ini, kebanyakan bayi kelihatan gemar menggunakan sebelah tangannya dahulu dan kemudian bertukar menggunakan tangan yang lagi satu. Kecenderungan menggunakan tangan kiri atau kanan sebenarnya tidak boleh ditentukan sehingga dia berumur dua atau tiga tahun.

mia skang pkai dua2 belah tgn..

Belajar bergolek
Pada usia ini, kebanyakan bayi telah belajar bergolek ke setiap arah, dan ini adalah satu pencapaian dalam perkembangnya yang mungkin menghiburkan anda dan juga bayi anda. Walaupun bayi anda amat seronok untuk bergolek, ianya boleh menyebabkan kebimbangan bagi diri anda. Letakkan tangan atas badan bayi anda semasa menukar lampinnya, dan jangan sekali-kali meninggalkan bayi anda berseorangan atas katil atau mana-mana tempat tinggi. Jika anda menggunakan meja untuk menyalin pakaian bayi selama ini, sekarang ini adalah lebih baik bagi anda menyalin pakaiannya di atas lantai saja.

hahaha mmg loteh dr bln lps lg, mia asyik nk bergolek2 sekejap je tinggal die, msti tgk die dh ade luar dr kawasan toto..mlm td papa takut mia golek2 kt lantai tanpa toto, takut bdn n kepala mia sakit..ank mama papa ni.....kt ats katil????uish jgn tinggal die sorg2 dh leh panjat ats bantal, sgt2 bahaya wat kubu pkai bantal hahaha

Bayi anda walaupun kecil suka bersosial
Pada usia ini, bayi anda bukan hanya membenarkan perhatian daripada orang lain, malah, mereka juga akan selalu menggalakkannya. Walaupun tidak lama lagi anda mungkin menyedari bahawa bayi anda sudah mula menunjukkan sifat takutkan orang yang tidak dikenali, namun, bayi berusia enam bulan masih lagi bersikap tidak memilih: sesiapa sahaja yang mendekati bayi anda dengan muka mesra atau tersenyum akan menggembirakan bayi anda dan akan terus menjadi kawannya. Tetapi, janganlah bimbang – dia masih memerlukan dan mendambakan perhatian penuh daripada anda.

mmg sgt2 peramah dak mia ni, jumpe smue org mesti die senyum n tegur,siap jerit2 lg tegur org dlm lif or kt shopping kompleks...n jgn ckp la mmg g mane aje, smue org geram nk dukung die, mama lak risau takut nnti org wat lari mia..owhh tidakkkk

Bayi anda juga akan menyedari bahawa semua kelakuannya, sama ada yang disukai anda, maupun yang tidak disukai, semuanya diperhatikan oleh anda, jadi bermula dari sekarang (dan bagi tahun-tahun yang akan datang) bayi anda akan melakukan apa sahaja untuk mendapatkan perhatian anda. Pada masa ini, segala yang dilakukan oleh bayi anda semuanya menimbulkan keseronokan bagi anda, tetapi semakin dia membesar, semakin nakallah perangainya semata-mata untuk mendapat reaksi daripada anda. Cuma, jangan lupa untuk memberi reaksi yang hebat apabila dia melakukan sesuatu yang sesuai dan digemari anda.

Ada satu perkara yang menjadi semakin jelas: bayi anda akan mula mempelbagaikan taktiknya untuk mendapatkan perhatian, selain dari menangis. Jadi, janganlah hairan jika bayi anda berusaha seberapa boleh untuk mendapatkan perhatian anda, sama ada menggeliat-geliatkan badan, membuat pelbagai bunyi-bunyian atau yang lain. Dalam masa tiga bulan yang akan datang, bayi anda akan memperoleh cara yang tersendiri dan unik untuk memberitahu anda apa yang dia sedang fikirkan, mahukan dan perlukan.

skang mama xleh langsung tinggal mia sorg2 msti die nangis, memula wat2 nangis je, pastu makin lame makin kuat..smpai semlm papa tgh mandi kuar mrh2 mama biar mia nangis, ape mama leh wat ank mama nk berkepit je ngn mama nk bgn wat susu pun die menangis xmo kne tinggal...mia dh tau mama mmg xleh dgr ank mama nangis..

Main mainan jenis bergilir-gilir
Bayi berusia enam bulan gemar bermain mainan bergilir-gilir, terutamanya yang melibatkan bunyi dan bahasa. Sekali-sekala, biarkan bayi anda mengambil giliran dahulu dalam mainan, dan tirulah sebutan yang dibuat olehnya. Bila tiba giliran anda memulakan mainan, cara terbaik untuk mengajar anak anda – dan membuat dia ketawa pada masa yang sama – adalah dengan membuat bunyi-bunyi haiwan ("kuek-kuek," "bow-wow" dan sebagainya).

hehehe mmg seronok dgr mia gelak besar..mia suke bunyi katak..

Bayi anda yang suka membebel
Apabila bayi anda berusia enam bulan, dia akan melihat dan mendengar apa yang ada dalam persekitarannya hampir sama sebagaimana anda mengalaminya. Kebolehan komunikasinya juga berkembang dengan pantas, meliputi jeritan keriangan, bunyi-bunyi keseronokan, bunyi seperti opera mengubah oktaf dan mengagah. Pada usia ini, lebih kurang separuh daripada bayi akan mengagah, dengan mengulangi satu suku kata seperti "ba," "ma," "ga," atau mengulangi beberapa gabungan konsonan dan vokal. Ada juga bayi yang menambah satu atau dua suku kata yang lain, menjadikan bunyinya lebih kompleks. Anda boleh memberikan galakan kepada bayi anda dengan mengagah bersama-sama dengannya dan membuatkan ini satu permainan ("Biri-biri berbunyi, 'baaa,'" atau "Kambing berbunyi, 'maaa,'" dan sebagainya) atau memberi perhatian rapi kepada apa yang diperkatakan seakan-akan anda faham semua yang dikatakannya dan mendapati semuanya amat menarik. Bayi anda boleh juga mengenalpasti nada dan suara yang berbeza dan sekarang mungkin akan menangis apabila anda bercakap kasar dengannya.

Satu cara yang pasti membuatkan bayi anda gembira adalah dengan mengisi gelas tiga suku penuh dan menggunakan straw untuk meniup-niup buih. Bukan saja bunyi tetapi gambaran itu juga akan membuatkan dia ketawa.

mia pandai sebut a'ah a'ah utk panggil papa..skang tgh ajr mia sebut mama lak hehehe

Merangsang derianya
Bayi anda menggunakan semua derianya untuk mengeksplorasi dan mempelajari tentang dunianya. Pastikan dia mempunyai banyak barang-barang yang selamat di sekitarnya untuk disentuh, dimain-main dengan mulut dan dimanipulasikan. Dia akan gembira memicit bola getah lembut, menepuk kepingan bulu tiruan, menggigit gegelang gigi yang dingin dan mendengar bunyi loceng dalam anak patung lembut berbentuk haiwan.

mia suke pooh jugak..

Gembira semasa mendengar cerita
Membaca kepada bayi anda kini akan merupakan aktiviti yang berjaya sebab dia akan terhibur melihat gambar-gambar yang terang sambil bergelung dalam pangkuan anda. Tidak kira berapa umur anak anda, sudah tentu membaca memberikan peluang untuk memeluk dan bersosial sesama yang bermanfaat kepada bayi dan ibu bapa.

papa nnti kite beli story book ek utk mia, sbb mia mmg minta pada buku n kertas..semlm mia dh pandai mintak laptop duduk dpn tu pastu dok tekan2 smbil mata pandang depan mcm org2 tgh layan fb wakakaka tergelak besar mama tgk aksi ank mama ni..

Adakah bayi saya berkembang secara normal?
Harus diingati bahawa setiap bayi adalah unik dan akan mencapai peringkat-peringkat pencapaian sosialnya mengikut masa dan jadual mereka tersendiri. Apa yang disebutkan di atas merupakan garis panduan am mengenai potensi yang boleh dicapai oleh bayi anda -- jika bukan sekarang, mungkin tidak lama lagi.

Dan sekiranya bayi anda dilahirkan pramatang, anda mungkin mendapati bahawa bayi anda memerlukan masa yang lebih lama untuk melakukan sesuatu yang telah dapat dilakukan oleh bayi sama usia dengannya. Jangan bimbang. Kebanyakan doktor menilai perkembangan bayi pramatang bukan berpandukan masa dia dilahirkan malah masa dia sepatutnya dilahirkan dan menilai tahap pencapaian kemahirannya sewajarnya bermula dari tarikh itu.

Tuesday, June 21, 2011

...HAK-HAK ISTERI DALAM PERKAHWINAN MENURUT AL-QURAN DAN AL-SUNNAH...

1- HAK MENDAPAT MAHAR
Mahar adalah suatu pemberian wajib dari suami kepada isterinya dengan sebab berkahwin. Ia merupakan hak mutlak isteri. Banyak sedikitnya mahar itu bergantung kepada kerelaan atau kemahuan isteri.

2- NAFKAH – ZAHIR DAN BATIN
Nafkah menurut istilah ialah mengeluarkan belanja atau sara hidup kepada mereka yang wajib atas seseorang itu untuk membiayainya. Biaya yang dimaksudkan ialah semua hajat dan keperluan pelajaran, makanan, ibadat, tempat tinggal dan sebagainya.(al-Syarbini.425). Hak nafkah yang wajib diberikan kepada isteri boleh dibahagikan kepada dua jenis, nafkah zahir dan nafkah batin.

NAFKAH ZAHIR
Sudah menjadi ketetapan agama bahawa suami wajib memberikan belanja untuk makan, minum, pakaian dan tempat tinggal isteri sesuai dengan kemampuannya.

Ayat-ayat dan hadith menjelaskan bahawa setiap suami bertanggungjawab memberi makanan, pakaian kepada isterinya sesuai dengan kemampuannya. Suami tidak boleh memberi makanan dan pakaian kepada isterinya lebih buruk daripada apa yang dimakan dan dipakai suaminya. Begitu juga kadar makan dan pakai yang menjadi hak isteri diberikan mengikut kadar yang mampu diberikan oleh suaminya. Di dalam hal ini isteri tidak boleh meminta sesuatu yang di luar kemampuan suaminya. Akan tetapi sekiranya suami mampu memberikannya lebih tetapi tidak diberikan maka dalam situasi ini isteri dibenarkan mengambil harta suaminya.

Hadith menegaskan bahawa islam membenarkan bagi isteri mengambil harta suaminya sekadar untuk keperluan dirinya dan anak-anak, jika suaminya mempunyai harta yang cukup tetapi tidak memberikan haknya mengikut kemampuannya. Jika suami yang bakhil di cela oleh agama dan dibenarkan bagi isterinya mengambil tambahan dari harta suaminya tanpa pengetahuannya, maka lebih berdosalah lagi suami yang tidak memberi nafkah isterinya. Sudah tentu perbuatan itu tela melanggari hak isteri yang telah ditetapkan oleh syariat islam.

Menurut Imam an-Nawawi bahawa hak-hak yang wajib terhadap isteri itu tujuh perkara iaitu;
i. Makanan.
ii. Bahan-bahan seperti rempah-ratus (bawang, minyak masak, garam, gula, asam termasuk lauk-pauk dan sebagainya).
iii. Pembantu bagi isteri yang kebiasaannya mempunyai pembantu.
iv. Pakaian.
v. Alat-alat pembersih badan dan pencuci pakaian, sikat dan sebagainya.
vi. Perkakas-perkakas rumah seperti perkakas bilik air, perkakas tidor dan sebagainya dan yang terakhir ialah tempat tinggal (rumah). (an-Nawawi.450-461)

NAFKAH BATIN
Hendaklah mempergauli isteri itu dengan baik.

3- KOMUNIKASI YANG BAIK
Membina komunikasi yang baik sesama suami isteri adalah dituntut di dalam Islam. Suami harus berlaku adil kepada isteri, dan isteri juga haruslah berlaku adil terhadap suami. Komunikasi yang baik terhadap isteri termasuklah melayaninya dengan baik, lembah lembut, bertolak ansur sama ada dalam hubungan fizikal atau mental. Ini bersesuaian dengan sifat semula jadi wanita yanglembut dan mudah terguris hatinya.

4- HAK MENDAPAT BIMBINGAN DAN TUNJUK AJAR
Isteri berhak menerima bimbingan dari suami dan tunjuk ajar serta nasihat darinya samada dari sudut pendidikan agama, pergaulan sesama saudara baik dari sebelah isteri mahupun suami, dengan jiran tetangga,cara berpakaian, cara mengawal emosi dan sebagainya. Suami juga berhak mengajar isteri cara mendidik anak dengan betul malah isteri dan anak-anak berhak mendapat contoh akhlak yang terpuji dari suaminya.

5- HAK BEKERJA
Bekerja merupakan suatu yang telah disyariatkan islam untuk memenuhi keperluan hidup seharian seperti makan, minum, pakai, tempat tinggal dan untuk memberi nafkah bagi orang yang dibawah tanggungannya. Dalam konteks wanita bekerja menurut islam, hukum asal baginya adalah tidak perlu keluar untuk bekerja, ini adalah kerana nafkahnya akan ditanggung oleh suami bagi yang telah berumahtangga, manakala yang tidak berkahwin akan ditanggung oleh bapa atau wali dibawahnya1. Ini merupakan satu anugerah besar yang diberikan dalam Islam untuk kaum wanita dimana mereka tidak perlu bersusah payah, bertungkus lumus memcari rezki untuk orang lain. Akan tetapi di sana terdapat beberapa situasi yang membenarkan wanita untuk keluar bekerja, antaranya jika keadaan terdesak yang memerlukan mereka keluar sepertimana yang berlaku ke atas kedua anak perempuan Nabi Allah syuaib a.s.

6- HAK BERSUARA
Kebebasan bersuara bermaksud seseorang mumpunyai hak untuk menyuarakan pendapatnya dalam apa jua perkara samada umum atau khusus dan samada pendapat itu bersesuaian atau bertentangan dengan pendapat umum (abdul kareem zaydan.1997.210)

7- HAK TERHADAP HARTA ISTERI
Sudah menjadi amalan masyarakat kita hari ini menganggap harta isteri adalah harta suami dan boleh digunakan oleh suami sebagaimana harta suami yang digunakan oleh isteri. Malahan terdapat segelintir suami yang sanggup memaksa isteri bekerja dan mengambil wang gaji isteri tanpa keizinannya. Ini merupakan suatu amalan yang buruk dan melanggar hak seorang isteri di mana di dalam islam harta isteri merupakan harta khususnya yang tidak boleh digunakan sesuka hati oleh suami melainkan sesudah mendapat keizinannya dan isteri redha menyerahkan hartanya kepada suami. Jika tidak harta itu adalah hak mutlak isteri yang tidak boleh diganggu gugat.

8- HAK TERHADAP HARTA SEPENCARIAN
Harta sepencarian menurut bahasa ialah harta benda yang diperolehi daripada usaha suami isteri.(kamus dewan.2002.443). Aset yang diperoleh oleh suami isteri dalam masa perkahwinan melalui usaha bersama mereka, adalah sinonim dengan “harta sepencarian” dan tidak melibatkan aset isteri yang diperolehi dari usaha tunggalnya sendiri atau harta pusaka yang diwarisinya. “Harta sepencarian” telah ditafsirkan oleh Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1984 (Akta 303) sebagai “harta yang diperoleh bersama oleh suami isteri semasa perkahwinan berkuatkuasa mengikut syarat-syarat yang ditentukan oleh Hukum Syara’.(Akta undang-undang keluarga Islam Wilayah Persekutuan 1984.)

copy from : http://ddms.usim.edu.my/bitstream/handle/123456789/737/HAK-HAK%20ISTERI%20DALAM%20PERKAHWINAN%20MENURUT%20AL-QURAN%20DAN%20AL-SUNNAH.pdf?sequence=1

Friday, June 10, 2011

...khasiat halba...

ni mama copy dr blog zilhan, kt blog die la mama tgk gmbr halba n bace khasiat2 halba..thanks ye zilhan..




Halba digunakan sebagai membantu penghadaman. Halba juga digunakan sebagai galactagogue (agen pengeluaran susu) oleh ibu yang menyusu untuk menambah susu yang kekurangan bekalan. Kajian telah menunjukkan halba adalah pemangkin pengeluaran susu ibu dan penggunaannya didapati meningkatkan pengeluaran susu sebanyak 900%.

Halba digunakan dalam masakan harian orang Melayu dan India.

Jika tidak digunakan dalam masakan, Cara mengambilnya ialah ambil satu sudu teh halba ke dalam cawan atau gelas, masukkan air panas dan biarkan semalaman. Air halba diminum pada waktu pagi hanya sekali sehari. Jika hendak dimakan secara suplemen berkapsul, boleh dibeli di farmasi dengan nama Fenugreek atau HERBANA.

Rasulullah saw bersabda :

” Sekiranya umatku tahu akan kelebihan Halba nescaya mereka sanggup tukarkannya dengan sebanyak timbangan emas “

(Books of Sufi Healing m.s.58)

Pada suatu hari Rasulullah saw menziarahi sahabat Saad bin Abi Waqqas yangsedang sakit. Rasulullah saw menyuruh dipanggil tabib. Al Harith Ibn Qaldah datang merawat Saad bin Abu Waqqas. Beliau mengesyorkan agar Saad makanHalba dan Kurma Ajwa’. Dengan izin Allah Saad pun sembuh dari sakitnya.

Rasulullah saw kemudiannya bersabda :

” Gunakanlah Halba sebagai ubat”
( Qamus Al-Tibb Ahad Qodamah-Mesir)

KEGUNAAN Halba

1. Diminum sebagai teh untuk
- Melancarkan haid
- Menghilangkan kembung,sebu dan senak
- Pencuci perut
- Menguatkan jantung
- Menghilangkan lender tekak
- Melegakan sakit kepala/ migraine
- Membuang angin
- Menyembuhkan buasir
- Senggugut
- Merangsang rahim
- Kegemukan
- Kurang berat badan
- Mengawal kencing manis
- Radang kulit dan Bisul

2. Teh Halba + Madu
- Kurangkan ketagihan rokok dan dadah
- Anemia

3. Untuk anak2 yang baligh
- kecergasan
- kekuatan badan
- Tumbesaran

4. Untuk ibu menyusu
- Banyakkan air susu

5. Halba juga adalah ramuan tradisi menambahkan nafsu lelaki dan wanita.

Memanaskan buah pinggang dan organ pembiakan. Menjadi amalan kuno tabib China untuk rawatan mati pucuk.

Halba merupakan antara ubatan yang tertua di dunia dan digunakan oleh Al-Abqirad ( Hippocrates) iaitu bapa perubatan Yunani.

...mia xmo susu fm...

huhuhu sedihnye mama, mia dh kurang minum susu. susu mama lak dh makin kurang sekali pam skang cume dpt dlm 2 - 3oz je,sehari paling byk dpt 6-8oz, mane ckup utk bekal mia utk waktu mama g keje. memula mama bg mia susu isomil mase mia 4bln,pastu mia xmo susu isomil siap muntah2 lg may be sbb bau die yg kuat, mama tukar ke susu norsoy, br mia leh minum tu pun 2oz je skali minum,mane ckup cz ikut umur mia msti minum 5 - 6 oz sekali minum tiap2 4jam..cian ank mama smpai susut bdn..

tiap kali mama blk dr keje mia xsbr nk duduk dlm pelukan mama,smpai je kt umh terus mia tolak bdn die utk baring..tu tandanye mia nk susu mama..mama beruaha utk up kan susu mama,mcm2 mama mkn utk tambahkan susu mama antaranya minum CCPP,minum air longan f&n n mkn ubt yg doc kasi.

hari ni mama bace kt KIM psl halba, terus mama tekad blk nnti mama nk beli halba. mama tnye kt KIM kt mane nk dpt halba,lame btul nk tgu org jwb,sorg pun xsudi jwp..nasib baik ade sorg hamba Allah ni mama ingt name die aina sudi jwp soklan mama,thanks ye aina cz bantu suzi td..aina bgtau halba leh dpt kt kedai runcit, cara minum die rendam ngn air panas..sbenarnye mama xtau pun rupa halba tu mcm mane,td ade mase mama search kt uncle google psl halba,br la tau rupa halba tu pun was2..

blk keje td,mama papa n mia p la kt kedai bwh umh flat ni,kt kedai tu ade la sorg brother tu jaga,oleh sbb mama xknal rupa halba mama pun tnye la die halba ade x?die blur..adoiyaiii rupenye brother tu xtau gak halba tu ape hikhikhik..last2 mama tgk2 kt bahagian rempah2 yg die gantung,pastu hati mama tergerak ckp ade kt ctu smbil tgn ni mencari2 tulisan halba,tp xde..mama pun tgk la dlm plastik tu mcmpasir halus,ni ke halba hikhikhik lame mama telek pastu mama dgn yakin ckp ni la halba hahaha papa was2 tp mama ckp kt papa ye ni la halba mcm mama tgk kt tenet hihihihi murah je rege die 5kupang je..

doakan mama dpt produce susu dgn byk ye,biar ank mama bam2 blk..mama tingin sgt nk nyusu mia smpai 2thn mcm org2 lain..mama nk yg terbaik buat ank mama..

Monday, May 30, 2011

...Perkembangan bayi anda pada usia 5 bulan...

Duduk dengan sendiri
Pada waktu ini, perkembangan fizikal bayi anda meningkat semakin cepat dan pantas. Jika di ditiarapkan dia dengan mukanya memandangkan ke bawah, dia akan meregangkan tangan dan kakinya dan melengkungkan bahagian belakangnya, dan sekiranya bayi anda terlentang memandang ke atas, dia akan mengangkat kepala dan bahunya. Dia juga mungkin akan duduk seketika tanpa bantuan -- namun anda haruslah berada berdekatan untuk menyediakan sokongan dan mengelilingi bayi anda dengan bantal untuk menahannya jika terjatuh. Galakkan bayi anda bermain sambil meniarap: ini akan memaksanya mengangkat kepala dan dada untuk melihat alat mainan atau wajah anda, dan akan membantu untuk menguatkan otot lehernya dan meningkatkan kawalan kepala yang penting untuk membolehkan dia duduk dengan sendiri. Jika anda mengampu bayi anda dengan meletakkan tangan di bawah ketiaknya sambil membiarkannya mengimbangi kakinya atas peha anda, dia akan melompat ke atas dan ke bawah. Masa ini bayi anda dengan senangnya boleh juga membawa objek ke mulutnya untuk di periksa dengan menggunakan mulutnya.

Mengulangi bunyi yang disukainya
Bayi anda sedang menambah bunyi-bunyi baru ke dalam himpunan bahasanya, dan mungkin kegemarannya pada masa ini ialah meniup air liur berbentuk seperti raspberi, iaitu berbuih-buih. Pada usia ini, adalah merupakan tabiat biasa jika bayi-bayi mudah terpesona dengan salah satu kebolehan barunya yang mana mereka akan mengulanginya untuk masa yang agak panjang. Ini adalah proses perkembangan yang normal. Kebanyakan bayi akan memahirkan diri dengan sesuatu kebolehan terlebih dahulu sebelum beralih kepada kebolehan yang lebih susah. Oleh itu, mendengar bunyi yang sama yang diulang beberapa kali oleh bayi anda boleh membuatkan anda rasa tak sabar, tetapi eloklah jika anda bersabar buat masa ini sebab fasa ini akan menyediakan anda untuk menghadapi fasa di mana perkataan “tidak” dan “kenapa” akan disebutkan bertalu-talu apabila bayi anda sudah boleh berjalan.

Cukup kuat untuk makan sendiri
Walaupun bayi anda mungkin berupaya untuk memegang botol susu sendiri, jangan dudukkan bayi anda dan membiarkannya makan sendiri. Bayi anda akan berupaya duduk sendiri dengan lebih baik dan menggenggam objek kecil hanya selepas usia enam bulan. Pada bulan ini, anda perlu terus menggunakan waktu makan untuk mendakap, memegang dan memanjakan bayi anda – tidak lama lagi bayi anda akan menjadi sangat berdikari dan akan mengelak ciuman dan dakapan anda. Bayi anda mungkin telah menunjukkan tanda-tanda yang dia sudah bersedia untuk makanan pejal -- jika dilihat pengurangan refleks menjelir lidah secara automatik dan peningkatan minat terhadap makanan yang sedang dimakan oleh anda dan orang lain. Walau bagaimanapun, hanya susu ibu atau susu formula yang diperlukannya sehingga dia berusia enam bulan.

Belajar mengenai sebab dan akibat
Kebolehan bayi anda untuk berinteraksi dengan anda, orang lain dan persekitarannya meningkat setiap hari. Pada peringkat ini bayi anda mungkin akan mula bermain-main sebab dia telah mula memahami bahawa tindakan-tindakan kecilnya akan membawa kepada hasil tertentu. Dia mungkin akan menjatuhkan objek hanya untuk melihat anda mengutip objek tersebut atau untuk melihat bagaimana dan di mana objek itu jatuh. Walaupun ini terasa amat memenatkan, namun begitu, lebih baik anda cuba membiasakan diri dengan tabiat ini. Dalam masa beberapa minggu nanti, tindakan bayi tersebut akan dituruti dengan gelak ketawanya yang amat meriah.

Mampu melihat objek kecil dan perbezaan warna lembut
Bayi anda semakin mahir dalam mengesan objek yang sangat kecil dan menjejaki benda-benda bergerak. Pada peringkat ini, bayi anda mungkin boleh mengenali objek selepas melihat hanya sebahagian daripada objek tersebut – justeru membina asas untuk permainan sorok-sorok yang akan anda mainkan dengannya pada bulan-bulan berikutnya.

Sebelum ini bayi anda sudah belajar membezakan antara warna-warna terang yang sama. Sekarang dia akan mula dapat mengasingkan perbezaan-perbezaan yang kurang ketara antara warna-warna lembut.

Mempertajamkan deria terhadap bunyi
Bayi anda sekarang sudah sedar dari mana datangnya bunyi dan dia akan terus berpusing ke arah bunyi baru. Salah satu cara paling menarik untuk menarik perhatian bayi anda adalah dengan menggoyangkan satu set kunci. Peranggu angin juga adalah penarik perhatian yang bagus. Sekarang, bayi anda mungkin akan memerhatikan mulut anda dengan rapi apabila anda sedang bercakap, dan cuba untuk meniru pengubahan (fleksi) dalam nada suara dan mengungkap bunyi-bunyi konsonan seperti “m” dan “b”. Bayi berusia lima bulan sudah boleh mengenali bunyi nama mereka sendiri. Perhatikan bagaimana anak kecil anda memusingkan kepalanya bila anda memanggilnya atau bercakap mengenainya dengan orang lain.

Mudah mengalihkan perhatian
Apabila bayi anda mula meragam di pasaraya pada bulan ini, anda mungkin boleh mengalihkan perhatiannya hanya untuk sekejap masa. Cuba melekakannya dengan membuat muka-muka yang lucu atau menyanyikan lagu dan bermain tangan. Menepuk tangan anda atau memberikan dia sesuatu untuk dipegang juga boleh mengalihkan perhatiannya.

Perkembangan pelbagai emosi
Bayi tidak boleh menzahirkan perasaan mereka secara kompleks seperti orang dewasa. Walaupun mereka dapat memberitahu anda bila waktu mereka marah, bosan atau gembira, mereka tidak boleh meluahkan rasa kasih sayang ataupun berjenaka pada beberapa bulan pertama, tetapi perkara ini akan mula berubah. Setelah berumur lima bulan, bayi anda akan menunjukkan ikatan yang kuat dengan anda dengan menghulurkan tangannya apabila dia mahu didukung dan menangis apabila anda meninggalkan bilik. Bayi anda juga mungkin akan mula memeluk dan mencium anda. Dan dia juga mungkin akan mula memahami lawak jenaka – dia akan ketawa pada mimik muka yang kelakar dan akan cuba membuat anda ketawa juga.

Bagi kebanyakan ibu bapa, di sinilah keseronokan bermula. Anda akan mendapati diri anda kembali dan menyertai dunia bayi semula apabila anda membuat muka-muka mengarut dan bunyi-bunyian yang ganjil, serta bermain pantomim dan membuat mimik muka.

Adakah bayi saya berkembang secara normal?
Harus diingat bahawa setiap bayi adalah unik dan akan mencapai peringkat-peringkat pencapaian sosialnya mengikut masa dan jadual mereka tersendiri. Apa yang disebutkan di atas merupakan garis panduan am mengenai potensi yang boleh dicapai oleh bayi anda -- jika bukan sekarang, mungkin tidak lama lagi.

Dan sekiranya bayi anda dilahirkan pramatang, anda mungkin mendapati bahawa bayi anda memerlukan masa yang lebih lama untuk melakukan sesuatu yang telah dapat dilakukan oleh bayi sama usia dengannya. Jangan bimbang. Kebanyakan doktor menilai perkembangan bayi pramatang bukan berpandukan masa dia dilahirkan malah masa dia sepatutnya dilahirkan dan menilai tahap pencapaian kemahirannya sewajarnya bermula dari tarikh itu.

...Mia Amanie Jumpa Irish...

27hb Mei 2011 tgh duduk kt gerai nangka,tetiba mama mia dpt sms dr aunty honey ckp nk dtg..wahhh so suprise...xsbr nk jumpe mami honey n irish yg cute..tp dpt jumpe jap je cz hari nk ujn..tp mami honey sempat snap pic..










w/pun dpt jumpe kejap mama happy sgt2 sbb kami dh lame knal n baru aje dpt jumpe..lps ni kalu dpt blk trg mama nk jumpe lg kwn2 mama..pastu dh pindah melaka nnti leh lg jumpe geng2 HA yg duduk kt melaka lak..geng2 Ha ada kt smue tempat tau..mama syg sgt smue kwn2 mama..muah muah muahhhhh

Sunday, May 29, 2011

...Mia Amanie 5 month..

alhamdulillah ank mama dh ckup 5bln,syukur sgt2 ank mama membesar dgn sihat n kuat..
n syukur alhamdulillah sehingga hari ini mama masih mampu memberi susu mama pada ank dara mama ni he3..semoga mama boleh terus menyusu sehingga umur mia 2thn, insyallah..

sempena umur ank mama dh 5 bln, kebetulan Teh mia ade join expo kt Tmn Pertanian Kuantan dari 26hb Mei smpai 29hb Mei, mama,mia n papa pun p la kuantan tlg Teh n Ayh Cik jaga gerai..baik sgt ank mama ni,w/pun cuaca panas terik duduk bwh canopi kecik je,xpnh meragam kecuali lapar n ngantuk tu pun just ek ek ek..sayang sgt ank mama cz ckup memahami..

pastu Teh belanja smue org g Bkt Gambang Water Park..mmg enjoy sgt2..mia yg takut air sejuk pun leh je main air ngn happy..tp time mama n papa g main game yg lebih extreme mia duduk ngn tok2 n tokki serta 2org moyang mia kt bwh pokok,tanpa meragam pun..asyik senyum n tegur2 org main pelampung yg lalu dekat tapak picnic he3..mmg enjoy smpai ptg kami dok main2 kt sane..

sudahnye lewat mlm baru kami smpai kt KL huhuhu..mmg enjoy..thanks to Teh cz belanja kami smue...

Tuesday, May 3, 2011

...mia amanie meniarap....


The




sronoknye dpt tgk ank membesar depan mata..sayang mama buah hati mama..jd anak yang solehah ye sayang..



bdk tecik ni kalu meniarap msti kaki n montot die cmni,mcm dh nk merangkak la plak hahaha



xpuas mama pandang photo2 anak mama ni,rase rindu setiap masa..mama sayang sgt izz damia amanie muah muah muahhhh...



Dynamic Glitter Text Generator at TextSpace.net

Monday, April 25, 2011

...anak mama dh pandai meniarap...

25hb april 2010
blk keje kul6,babysitter dgn happy nye bg tau yang hari ni mia amanie dh 5x meniarap..syukur alhamdulillah syukur anak mama dh besar,mia amanie sekarang mmg happy aje,sentiasa gelak kuat2 mmg menghiburkan hati mama n papa.

28hb nnti mia amanie genap 4bln,mia amanie dh pandai duduk dlm walker,selalu pkai gear reverse bile duduk dlm walker,bile walker gerak je ke belakang kompom wat muke ala2 pelik he3..

mmg seronok melihat perkembangan mia amanie,hari2 ade je telatah die yg buat mama n papa gelak,setiap hari mama kt ofis mmg hati sentiasa ingt kat anak dara nie sorg n msti xsbr nk blk untuk jumpe buah hati mama ni..

lupe lak nk bwk camera,semlm mama n papa dh snap pic mia meniarap he3..nnti mama letak kt cnie ek,utk kenangan kite smue..muah love mia n papa so much...

Monday, April 11, 2011

...mia amanie n pooh...

alhamdulillah anak mama ni membesar dgn sihat n kuat,cayang sgt2 muah muah muahhh..
berat mia sudah 6.4kg,baju mia pun dh byk xmuat,mgu ni kite p shopping ek sayang..
mia amanie ni suke sgt ngn patung pooh,same mcm teh die..kalu ngn patung lain die wat xtau je,tp kalu pooh mmg bising mulut die..

nie ade video mia amanie n pooh yg teh beli..

video

Tuesday, March 22, 2011

...membekal anak benih nangka jenis MASTURA, CJ3, CJ6 n J33...





hari ni aku nk bercerita psl nangka lak..just nk tlg ma n suzia promote ank benih nangka diorg..mmg seronok tau bercucuk tanam ni,dr hobi menjd income..UNTUK LEBIH LANJUT SILA LAYARI BLOG TAPAK SEMAIAN SUZIA



ha ni adalah pokok nangka madu,pokok die rendang n kenek je,tp buah2 die bsr tau




ni contoh Isi Buah Nangka Madu Klon J33 (kuning) n yg oren tu klon baru xtau lg name ape he3..nmpk sedapkan,kalu dh rase lg la sedap..



nie anak2 pokok yg dh sedia utk di jual...
kalau berminat boleh hubungi adik saya atau singgah terus kt tapak semaian kami di alamat seperti di bwh or boleh juga tinggalkan komen di sini utk keterangan lanjut.

video

Monday, March 21, 2011

...Alhamdulillah ankku mmbesar dgn sihat...

29hb mac Izz Damia Amanie genap la 3bln,cpt btul mase berlalu,rase mcm br je lg lahirkan mia..jom layan pic mia dr hari 1st smpai skang ek he3...



1st day mia kuar dr peyut mama hikhikhik gara2 suke tgk korea mase preganant,muka mia dh mcm bb korea ha3..xpe la nyang mia kan keturunan cina hikhikhik



mia 1bln,time nie berat mia xbyk naik..muka mia time ni more to papa hehehe..




mia amanie dh genap 2bln he3..time ni papa kne chicken po,cian mia kne tinggal kt temerloh,tp ank mama baik,ank mama paham nape mama n papa xde dekat mia..
time nie teh ngn tok jg mia,bg mia susu n tdokan mia..n time ni gak syg mama jd peneman setia tokki kan2 he3..syg ank mama...



ha ni gmbr terbaru mia amanie he3..sbtu mgu lps..ank mama dh pandai main..suare mia smpai kt lift dgr..mia pandai nyanyi tau hik2..jom layan video mia tgh nyanyi ngn papa..


video

...Pengalaman Berpantang...

salam all...

sory korek semula citer lapuk hu3..
pengalaman aku berpantang nie rasenye mcm biasa je hu3.. hari2 mkn nasi putih 0 ngn ikan kembong bakar pastu air milo gelas besar gedabak (dpt plak adik aku cr gelas bsr gedabak tu hahhahaa)xpun air suam gelas bsr gedabak gak hahahha

Day 3 mia lahir,aku tgk muka die mcm kuning2 je,tp die kuat nyusu..cara die mcm lapo sgt2..aku dh mula risau,tekan2 la cik B,rupenye susu xbyk,trus aku nangis n sruh ma panggil org utk urut,ye ar cian kt ank aku lapo..rupenye dh 3hari xckup susu..mlm tu gak aku ngurut,trus la kuar susu..

esoknye day 4,mia nmpk mcm makin kuning, pastu kencing die mcm ade 1 titik darah..trus la aku bwk p spital..sakitnye berjln dlm pantang huhuhu. jumpe je doc,die ckp darah tu adalah hormon,diorg panggil sbg bb period (wah bb pun peod ek hehhehehe) lega la skit hati aku..pastu cek darah mia,mak uih menangis aku tgk doc tu cucuk jarum amik darah die,cian tul ank mama,kecik2 lg dh kene cucuk bagai..
result die,mia kne admit cz jaundis mia tinggi 273 bermlm la kt situ 2mlm sedih tul tgk ank aku duduk bwh cahaya lmpu biru...



tiap kali mia nangis,aku pun nangis same..huhuhuhu tp sib baik la xlame duduk wad,utk kurangkan jaundis mia aku nyusu je tiap mase,alhamdulillah syukur sgt cz susu aku dh mula byk..

lame wei ank aku kne kuning,mase 30hari pun still nmpk kuning,mcm2 petua aku ikut,mandi air kuning aku buat,bg mkn anggur hitam pun aku buat,mandi air rebusan daun belimbing buluh aku buat,bg minum air sengkuang cina aku buat, bg mkn ubt hemopathi pun aku bg hu3...

dlm aku berpantang,genap mia 30 hari iaitu pada 30hb Jan 2011 ayh aku xcident,luluh hati tgk keadaan abah mase tu,ye ar kepala je leh pusing..tp abah kuat,langsung xtunjuk die sakit or sedih..tulang belakang,tulang bahu n jari tgh belah kiri abah patah,smue kne masuk besi..bermula la name gelaran baru ma bg kt abah " ORG BESI" hahahaha so bermula hari tu aku berpantang la kt spital kuantan lak.. hu3..




ni b4 abah operate masukkan besi,syukur alhamdulillah saraf tunjang abah ok,so peluang utk abah berjalan semula mmg cerah..w/pun take time utk pulih,kami tetap sokong abah,kami akan sentiasa dekat ngn abah..chaiyokk abah chaiyokk...




ni lak gmbr abah lps blk dr spital...alhamdulillah abah dh pun bleh duduk,tp kne ade org angkat la hu3..semoga abah cpt sembuh..bdn abah dh susut byk sgt skang ni..xpe nnti dh leh jln,kite mkn byk2 ek he3...

Monday, February 21, 2011

...tanggal 30hb dec 2010...

selepas 2mgu cek bukaan masih lg 1cm,n asyik ulang alik ke spital cz contraction berlaku setiap pagi menjelang subuh,semakin hari semakin kerap berlaku contruction..tup2 dh pun 29hb dec 2010 pada hari nie aku kne bermlm kt wad cz esk pg2 lg doc nk induce..hati dh berdebar2 n tdo mmg langsung xlena,ye ar 1st time salin,xtau cmne la rase sakit tu nnti..hubby setia menunggu kt luar wad,w/pun berkali2 di halau mak guard,tp hubby n ade lg ramai hubby2 org lain wat muke kering menunggu je kt luar wad..cz ade 11 org yg akan induce pg esok..

kul 4pai perut aku dh rase semcm,may b sbb aku berdebar nie..doc dh pesan kul 6pg msti bgn mandi,kul7pg bgn buang air bsr,so aku pun ikut la nasihat doc tu,bgn mandi,pastu w/pun xsakit perut aku paksa gak buang air bsr..

pukul 730pg dh beratur pjg utk induce,dup dap dup jntung aku berdebar,kul 8 pagi tepat turn aku lak masuk bilik doc utk induce,rmai ckp sakit masuk ubt tu,tp alhamdulillah aku xrase ape2 n doc cek jln mase tu masih lg 1cm..so kne la baring 1jam xleh bgn..

1130 pg aku dh rase contraction makin lame makin kuat,pinggang lak rase lenguh2 mcm nk peod,kul 12 tghari aku mmg dh xtahan,aku panggil nurse,diorg cek jln tp masih lg 1cm,diorg siap psg mesin utk cek jantung bb n contruction,mmg makin lame makn kerap,tp jln masih lg 1cm..aku dh xtahan sgt2 dh,dtg la nurse yg agak berumur,die tnye kalau2 aku ade amik air selusuh or air zam2 sepjg pregnant nie,aku ade minum n urut perut ngan air n minyak selusuh start dr 8bln lg,tp masuk 9 bln aku dh stop cz nk minum n usap perut mase nk masuk labour room nnti..trus la nurse tu mintak aku col sesiapa yg ade kt umh utk bukak penutup botol air n minyak selusuh tu..trus aku col hubby utk col mak n adik kt umh utk bukak penutup botol tu,bile bukak aje penutup botol2 tu smue,alhamdulillah trus contruction kurang n aku leh tdo lps inject ubt tahan sakit,tp bkn epidural..

kul 1230 tghari aku tersedar dr tdo cz ade seperti ketulan2 kuar dgn byk,wktu tu aku mmg xde suare nk panggil nurse,aku cume mmpu bg isyarat tgn tunjuk kt bwh tanpa kuar suare,trus org sbelah panggil nurse,berlari nurse ke katil aku cek jln,tgk dh 8cm n trus menjerit n tolak katil aku ke labour room,aku trus dail no hubby utk bg tau die,aku mmpu ckp papa mama dh nk salin..time tu aku tgh mamai n lgsung xrase sakit cume lenguh2 pinggang..hubby aku wktu tu br je nk jamah mee goreng trus tinggal duit kt ats meja n berlari naikke labour room..

masuk je labour room,doc tnye ape yg patut,then pecahkan tuban,n drip kuar air kencing..alhamdulillahaku cool je n xde rase sakit,cume lenguh2 pinggang,hubby duduk sbelah tgk aje ape doc buat he3..tibe2 aku rase pinggang memulas sgt2 mcm nk putus,doc mintak aku push,tp dengupan jntung bb agak lemah trus doc mintak hubby keluar n doc amik vacum,smbil aku push doc masukkan vacum dgn kuase minima,kuar la bb girl yg comel di letakkan ats dada aku,aku usap2 bdn bb yg putih n licin doc ckp ank aku bersih mcm dh di mndikan..

lahirla puteri sulungku yg bernama IZZ DAMIA AMANIE BINTI KHAIRUL ZAMRIE..berat 3.23KG pada 30hb DEC 2010 jam 1.06 TGHARI..






dlm proses menjahit doc terpksa jahit n bukak semula jahitan sebyk 3x,kerana semasa doc gunting,terpotong urat control kentut n control buang air besar..selama hmpir 2jam aku dijahit..huhuhu tp alhamdulillah Allah SWT memudahkan jln utk aku bersalin..